loading...
اقامت در ترکیه
احمد اقایی بازدید : 125 دوشنبه 30 تیر 1399 نظرات (0)

 

کشور ترکیه عضو اولیه ناتو، منشور سازمان ملل متحد و بانک جهانی است و محل قرار گیری این کشور به این صورت است که بخشی از آن در قاره اروپا و قسمتی از آن در قاره آسیا می باشد. بزرگترین شهر این کشور استانبول می باشد که در بخش اروپایی واقع شده است. پایتخت ترکیه نیز شهر آنکارا نام دارد. این کشور با ایران در شرق، با بلغارستان و یونان در شمال غرب و شمال و در جنوب شرقی با سوریه و عراق هم مرز است. حدود 15 تا 20 درصد از مردمان این کشور کردها و 80 درصد آن ها را شهروندان ترک تشکیل داده اند و زبان این کشور به صورت رسمی ترکی استانبولی است. دین اکثریت افراد اسلام می باشد.

همچنین کشور ترکیه یک مقصد گردشگری و توریستی محبوب است و ششمین مقصد گردشگری در جهان شناخته شده است. واحد پول این کشور نیز لیر نام دارد. کشور ترکیه در سال گذشته نرخ بیکاری 14% داشته است که برای افراد متقاضی کار در این کشور این مقدار بسیار حائز اهمیت است.

برای اخذ اقامت ترکیه از طریق کار و به طور کلی اقامت کاری در کلیه کشور ها، در ابتدا می بایست شرایط کاری کشور مبدا از جمله نرخ بیکاری آن را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می نمایید، نرخ بیکاری کشور ترکیه از سال 2005 تا سال 2019 بررسی شده است و همان گونه که مشخص است، نرخ بیکاری در سال 2019، حدود 14 درصد بوده است که  نرخ بالایی محسوب می شود. جستجو و دریافت کار در ترکیه نسبت به دیگر کشور ها که نرخ بیکاری پایین تری دارند، سخت تر است. بنابراین پیشنهاد می شود برای اخذ اقامت از طریق  کار، شانس خود را در کشور هایی که داری نرخ بیکاری پایین تری هستند مانند کشور های اروپایی آلمان و اتریش، از دست ندهید و برای این گونه کشور ها که ورود به بازار کار برای افراد راحت تر است اقدام کنید.

·                     اجازه کار موقت

 اجازه کار موقت را فقط از طرف کارفرما یا از طریق موسسات واسطه می توان دریافت کرد. این بدان معناست که یک کارمند خارجی نمی تواند خودش درخواست مجوز موقت کار کند. در درخواست اولیه حداکثر تا یک سال اجازه کار معتبر صادر می شود. بعد از اولین دوره یک ساله، کارمند می تواند درخواست تمدید پروانه کار را بدهد. اگر درخواست تمدید مجوز کار مثبت ارزیابی شود، متقاضی ممکن است برای اولین درخواست تمدید حداکثر 2 سال و حداکثر 3 سال برای برنامه تمدید بعدی مجاز باشد. بنابراین، می توان حداکثر 1 + 2 + 3 = 6 سال را با اجازه کار موقت کار کرد، اما اجازه کار می تواند تنها در صورتی تمدید شود که فرد خارجی در مدت مجاز اجازه کار برای همان کارفرما کار کند.

·                     اجازه کار دائم

 اجازه کار مستقل برای افرادی صادر می شود که حداقل 5 سال به طور مداوم در ترکیه زندگی می کنند، رشد اقتصادی ایجاد می کند و تأثیر مثبتی در اشتغال دارد.

·                     اجازه کار با کارت فیروزه ای

علاوه بر مجوزهای کاری فوق، اداره کار کشور ترکیه، نوع خاصی از مجوز کار را معرفی می کند که به آن کارت فیروزه ای گفته می شود. کارت فیروزه ای به خارجی هایی که دارای تحصیلات دانشگاهی کافی، تجربه شغلی و سهیم بودن در فن آوری، اشتغال و اقتصاد ترکیه هستند، اعطا می شود. کارت فیروزه ای تمام مزایای جواز کار دائمی را برای دارنده آن فراهم می کند. در نتیجه، افرادی که دارای کارت فیروزه ای هستند می توانند تقریباً از کلیه حقوقی که برای شهروندان ترکیه اعم از بیمه های درمانی و تأمین اجتماعی، پرداخت بیمه بیکاری و غیره اعطا می شود بهره مند شوند.

 

بحث ویزای همراه برای افرادی که اخذ اقامت ترکیه از طریق کار را مد نظر دارند حائز اهمیت است. افرادی مجاز به الحاق همراه هستند که دارای مجوز کار 1 ساله در ترکیه باشند. افراد خارجی که ویزای کار در کشور ترکیه را اخذ کرده باشند و اقامت 1 ساله در این کشور را داشته باشند می توانند برای همراهان خود درخواست الحاق به خانواده داشته باشند. منظور از همراه در علم مهاجرت و حقوق بین الملل، همسر و فرزند تا 18 سال است. در بعضی کشور ها همراه می تواند به صورت همزمان با شخص اصلی وارد شود. کشور هایی نظیر، سوئد، دانمارک، کانادا و… این قابلیت را دارند. فرزندان افرادی که اقامت کاری ترکیه را دارند می توانند در مدارس این کشور به تحصیل مشغول شوند. در مجموع افرادی که مجوز کاری در ترکیه را اخذ می کنند نمی توانند همزمان همراه را به خود الحاق دهند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 39
  • بازدید سال : 1,034
  • بازدید کلی : 5,819